RuthinBologna.reismee.nl

Bologna leeft!

Dag iedereen,

Er werd me gevraagd nog eens wat foto's toe te voegen en bij deze is dat ook gebeurd. Ik maakte enkele nieuwe mapjes waar je die in kan terugvinden... Ik zat hier immers niet stil de voorbije tijd!

Op 25 oktober kwamen Sarah en Lotteke hier toe voor een bezoekje. De hereniging met mijn zus was dus een feit en het werd een onvergetelijke tijd! Ik toonde hen enkele leuke plekjes in Bologna en zelf ondernamen ze een dagtripje naar Venetië. Charlotte en ik konden hen niet vergezellen aangezien we die dag onze presentatie over racisme en het Vlaams Belang in België moesten doen. De Italiaanse studenten en de prof waren zeer geïnteresseerd en het lukte ons vrij goed alles uit te leggen. Met Sarah en Lotteke ging ik ook naar Bologna - Juventus kijken, een ware belevenis werd dat! Kieran,de Ierse jongen die bij mij woont en regelmatig gaat kijken, bracht ons naar het stadion.Daarschreeuwden we de longen uit ons lijf om Bologna,met de Belgische Gaby Mudingayi,aan te moedigen (tot grote ergernis van enkele Juvesupporters),maar het mocht niet baten: 1-2 verloren!

Op donderdag 30 oktober keerden Lotteke en mijn zus dan terug naar Gent en ik ging die ochtend eens een kijkje nemen op de piazza maggiore, alwaar een heuse betoging gepland was van studenten,leerkrachten en proffen tegen de nieuwe onderwijsplannen van de regering Berlusconi. Dit was trouwens al de hele tijd aan de gang in Bologna en de rest van Italië. Zo hadden wij onze laatste les van pedagogia interculturale gewoon buiten op een plein,alwaar proffen samenkwamen om actie te voeren. Het leeft hier echt bij de studenten. Je merkt hoe vurig sommigen erover discussieren en ermee bezig zijn.

Op vrijdag was er een halloweenfeestje waar we naartoe wilden gaan, maar er was te veel volk,dus geraakten we uiteindelijk niet binnen (het regende immers en we moesten buiten wachten). En we hadden nochtans onze heksenhoeden op!

De volgende dag kwam Gunther toe en met hem ging ik de trappen op naar de kerk van San Luca. Het is een zware tocht naar boven,maar de kerk is wel de moeite om eens te zien en ook het uitzicht is vrij mooi (al zagen wij niet zoveel wegens het slechtere weer). Ook gingen we eens naar een park in Bologna. Dinsdag vertrokken we dan vroeg in de ochtend met de trein naar Venetië voor twee dagen. De eerste dag werd een heuse pechdag: het goot water,we namen 2 keer een verkeerde bus en konden niet meer binnen in de basiliek. We kuierden dus een beetje rond,als verzopen kippen, en merktenop hoe mooiVenezia is. De volgende dag bezochten we enkele leuke plekjes,we namen de boot van het ene eilandje naar het andere, deden kerken aan,... Op het beroemde San Marcoplein bezochten we de basiliek (ik stond versteld van de pracht en praal) en het Palazzo Ducale, een prachtig paleis met verschillende zalen en een gevangenis. Van daaruit stonden we op 'de brug der zuchten', alwaar de gevangenen voor een laatste keer de buitenlucht en de vrijheid konden zien,alvorens ze opgesloten werden. Het moet gezegd: Venetië is een echte aanrader!

Morgen begint het tweede deel van mijn semester hier,met nieuwe lessen,ik ben al benieuwd! Dinsdag komt Hanne dan voor een blitsbezoekje naar hier. Op donderdagavond 20 november keer ik dan zelf even huiswaarts voor een optreden, bij toeval de chirofuif (ik mis mijn kollewijven!) en dankzij mijn mutti ook een kappersbezoek. De zaterdag keer ik dan terug samen met mijn mama en papa,die Bologna ook wel eens willen komen bewonderen...

Jullie lezen het,het gaat hier goed! Ik hoop dat het jullie in België ook allemaal goed vergaat. Bedankt alleszins voor de leuke reacties op mijn blog!

Tot hoors en voor velen: tot op ALERT!

Ruth

Reacties

Reacties

peter E

Och arme, als het weer eens tegenslaat, maar dat
wordt nadien toch ruimschoots vergoed door al het
mooie dat ge te zien krijgt en meemaakt.
En dan als kers op taart het weerzien met
MA PA en Zusje.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!